יום שבת, 30 ביוני 2012

שיעור 11 - הרצאה של אורח מתע"א

הרצאה של אורח מתעשייה האווירית

אני עובדת בתעשייה אווירית כ-4 שנים בתור מהנדסת תכנון ובקרה. רב הדברים של אורח מתעשייה האוורית
אני מכירה מקרוב, אך אני חושבת שכלים שהוצגו לא מוטעמים בצורה טובה בארגון. לדוגמא, מערכת ניהול
מסמכים NPI. היא מערכת שבה הפרויקט מנהל את המסמכים שלו לפי שלבי ההתקדמות. תהליך NPI הינו
מתודולוגיה לניהול פיתוח מוצרים חדשים בשוק תחרותי.

תהליך NPI - New Product Introduction

תהליך זה מסייע בטיפוח רעיונות שפותחו בחברה, או כאלו שנולדו כתוצאה מדרישות הלקוחות והשוק. חברות מונעות לשפר את דרכי הפיתוח של מוצרים חדשים והכרתם בשוק, בשל תחרות ודרישות גוברות מצד לקוחות. תהליך ה-NPI מסייע בכך ע"י יצירת שפה משותפת בין כל העוסקים בנושא. התהליך מקל על ביצוע משימות ארגוניות, מסייע בחשיפת עיכובים אפשריים, ומניע ביצוע עקבי ושיפור מתמיד בחברה. בנוסף, תהליך ה-NPI מעניק שקיפות לפיתוח המוצר עבור ההנהלה.

חסרונות מערכת NPI:
רב הפרויקטים מנהלים את המסמכים שלהם במקומות אחרים, כמו תיקיות פנימית בשרת או sharepoint. יוצא כך, שמנהלים אותם מסמכים ב-3 מקומות שונים! זה גורם לבלבול, כי אנשי הפרויקט לא תמיד יודעים לאיזה מקום לגשת. במערכת NPI אין אפשרות לנהל טיוטות של המסמכים אלה צריך מיד לשים גרסאות סופיות של המסמך, ומשמתמשים בה יותר לצורך הצגה להנהלה על מנת להראות שהפרויקט מילה את הדרישות ובאיזה שלב הוא נמצא.

יש לעשות הבדל בין מערכת מידע המיישמת את הרעיון של NPI לבין תהליך NPI.

יתרונות תהליך NPI:
הצגת המוצר לשוק בזמן – קיצור פרק הזמן שבין העלאת רעיון המוצר לבין ייצורו; ניהול שינויים ומחזורי חיים של מוצרים; תיקנון תצורה ומאפיינים של מוצרים בגרסאות שונות
שיפור ייצוריות – הפיכת שלבי תהליך NPI לאוטומטיים; שילוב תכנית עבודה, תבניות מסמכים ופרמטרים למדידה; זיהוי והפחתת משך הזמן המושקע בפעילויות שאינן מוסיפות ערך; הענקת שקיפות לכל משתתפי הפרויקט למניעת שאלות אודות מטלות תלויות ועומדות; ריכוז מאמצים והגברת תפוקת המו"פ.
צמצום עלויות הפרויקט – הגדרה, תכנון, מעקב וניהול עלות הפרויקט; הגדלת מספר הפרויקטים הניתנים לסיום במסגרת התקציב; זיהוי סיכונים ופתרונם במהירות; זיהוי ומניעת פעולות חוזרות; זירוז אימוץ התהליך ושיפור עקביות ביצועו.
רווחיות גדולה יותר ממוצרים חדשים – שקיפות התהליך כלפי ההנהלה מאיצה את הטמעת התהליך בחברה; שיפור איכות הפרמטרים המדידים והפחתת זמן איסופם; התמקדות ביוזמות החשובות ביותר; החדרת המוצר השלם לשוק בזמן.

לתהליך ה-NPI ארבעה שלבים מרכזיים:
1. ייזום הפרויקט – התחלה וניהול תקינים של הפרויקט והמשתנים המדידים שלו. הקמת צוות ראשוני הכולל אנשים מתחום ההנדסה, הייצור, שיווק, מכירות ואיכות, כדי להרכיב תכנית פרויקט ראשונית, לתכנן משאבים ולחשב שיקולי תמורות כלכליות ואפשרויות שימוש בגופים חיצוניים לחברה.
2. פיתוח תכנית עסקית – אימות רווחים עתידיים מהמוצר, וחישובי עלות / תועלת מהמשך הפרויקט. בשלב זה יש לחשב אפשרויות רווח מול סיכונים בשוק וסיכונים טכניים כדי להבטיח את החזר ההשקעה.
3. ביצוע הפרויקט – בשלב זה יש לפתח את המשתנים המדידים הדרושים לשלבים הבאים עד לסיום הפרויקט, כגון תכנית הפרויקט, אבני דרך ועלויות. משתנים אלו מתעדכנים במהלך הפרויקט. בנוסף, יש לבצע ניהול של המשאבים הדרושים כדי להשלים את הפרויקט בזמן ובמסגרת התקציב.
4. ביקורות – בדיקות וביקורות חוזרות לאורך הפרויקט נועדו להבטיח את קיום התנאים של כל שלב לפני המעבר לשלב הבא. ביקורות בשלבים שונים של הפרויקט יקבעו באם להמשיך את ההשקעה בו, ופגישות עסקיות שייערכו בין ביקורות אלו יבטיחו את ההתקדמות התקינה של הפרויקט, כדי לתת שקיפות אודות התקדמות הפרויקט לגורמים המעורבים בו ולהנהלה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה